De innerlijke criticus

Alert loert hij over je schouder mee. Niets kun je voor hem verbergen. Bij alles wat je (niet) doet voorziet hij je voortdurend van ongevraagd, oordelend commentaar. De innerlijke criticus kent je als geen ander en weet jouw zwakke plekken te vinden. Nog vóór je de kans krijgt om met enige zelfcompassie naar je situatie te kijken, heeft de innerlijke criticus zijn ongezouten mening al gegeven. Hij is de stem die rondwaart in je hoofd: ‘Wat jij zegt is niet belangrijk. Ze vinden dat je raar bent. Ben je wéér niet gaan sporten? Slappeling!’, zegt hij spottend. Je boet aan kracht in en je gaat je steeds onzekerder en minderwaardiger te voelen.

Niet echt behulpzaam dus, deze innerlijke criticus

Stel je voor dat je een tijd niets aan beweging hebt gedaan en je geeft je op bij een sportclub. Eindelijk ben je die drempel over! Daar ben je best trots op. Maar dan tref je een trainer wiens feedback niet opbouwend, of zelfs neerbuigend is. Dan helpt je dat niet vooruit. Zo helpen ook jouw eigen belemmerende gedachten, jouw innerlijke criticus je niet vooruit. Hij overschreeuwt je innerlijke coach!

 

Dié innerlijke coach heb je juist hard nodig

Hij kan jou met positieve support helpen om je zelfvertrouwen te versterken. Hij is jouw innerlijke stem die je bij de hand neemt en ondersteunt met positieve gedachten:

“Zet ‘m op, het gaat je lukken.”

“Ik mag op mijn eigen tempo leren”

“Vandaag een gebakje genomen, van genoten en nu weer terug naar het plan.”

“Nog eens proberen, 1 stap terug en 3 stappen vooruit, gaat prima!”

“Goh, lastig hé, wie of wat zou jou helpen om je doel te bereiken?”

Geef ruimte aan je innerlijke coach. Onderstaande tips helpen je daar graag bij.

 

5 Tips om te luisteren naar je innerlijke coach

#1 Schrijf op wat jouw innerlijke criticus tegen je zegt en probeer hem te visualiseren. Maak er eventueel een tekening van.

#2 Schrijf op wat voor jou meer helpende gedachten kunnen zijn die jou steunen als je het moeilijk vindt je aan je plan te houden. Positieve en ondersteunende zinnen.

#3 Visualiseer en teken jouw innerlijke coach, of gebruik hiervoor een rolmodel: iemand uit jouw omgeving, een bekend persoon die voor jou -in jouw gedachten- de ondersteunende zinnen uitspreekt die je op sommige momenten nodig hebt om door te gaan.

#4 Herken je je innerlijke criticus? Is hij er weer? Geef hem iets anders te doen. Speel met de gedachte/visualiseer dat hij niet dicht achter je staat maar ver weg aan de horizon.
Roep je innerlijke coach op. Spreek eventueel hardop de zinnen uit van jouw innerlijke coach.

#5 Wees je er van bewust dat jouw innerlijke criticus slim is, en nu ook mee leest … Wat zegt hij je? Kies ervoor om niet naar hem te luisteren, maar ga stap voor stap aan de slag om je doel te bereiken.